lauantai 18. heinäkuuta 2009

Tuliaisiksi ruusun tuoksua

Sain ystävältä ehkä ihanimman tuliaisen mitä olen koskaan saanut. Hän oli matkalla käynyt ruusutarhassa, kuvannut siellä kaikkein kauneimmat ruusut ja merkannut ylös mitkä niistä tuoksuivat ihanimmilta.

Mun puutarhasta puuttuu nimenomaan tuoksuvia ruusuja, kauniisti kukkivia siellä jo onkin muutamia.

Kirjoitan tähän tuon tuliaisiksi saamani listan muidenkin iloksi:
(* = tuoksuu heikosti, ****** = tuoksuu voimakkaasti)

Royal Copenhagen, kellertävänvalkoinen *****
Charles Austin, vaaleankellertävä-vaaleanpunainen ****
Romanze, vaaleanpunainen ****
Alcapella, punainen ****
Westerland, oranssi ***
Rosendal, hennon vaaleanpunainen ***
Viborg, vaaleankeltainen ***
Celina, vaaleankellertävä **
Graham Thomas, kellertävänvalkoinen **
Trelleborg, kellertävänvalkoinen **
La Sevillana, punainen *
Heidetraum, punainen *
Dronning Ingrid, oranssinkeltainen *
Riberhus, punainen *

(Huom! Mulla ei ole tietoa miten hyvin näitä ruusuja on saatavilla Suomesta, enkä tiedä lajikkeiden talvenkestävyydestäkään. Ruusutarha sijaitsi Oslossa.)

Yllä mainituista ruusuista mua kiinnostaa etenkin Charles Austin, joka on romanttisen vanhanaikaisen näköinen tiheästi kerrottu ruusu, jonka kukkien väritys vaihtelee jännittävästi vaaleasta oranssinkeltaisesta vaaleanpunaiseen. (Kuvassa sekä etualalla että taustalla olevat ruusut ovat samaa lajiketta.)



Haluaisin hankkia kirjan 'Rosor för nordiska trädgårdar, del 1', siitä voisi saada inspiraatiota oman pihan täyttämiseen ihanilla ruusuilla!

Pidän siitä, että ruusuistutuksessa on erityyppiset kukat ja kasvutavan omaavia lajikkeita sekaisin: yksinkertaisia, kerrottuja, tasaisen värisiä, vaihtelevan värisiä. Korkealle kurkottavia ja matalana lamoavia. Hieman villiintynyttä puutarhaa muistuttava ruusuryteikkö on mun mielestä kaikkein kiehtovin. :)

Mulla on jossakin ns. hyvässä tallessa myös vanhempi lista, johon olen kerännyt hyväntuoksuisiksi mainittujen ruusujen nimiä. Jahka löydän tuon lappusen, niin laitan nekin nimet tänne.

1 kommentti:

  1. Etsin itse tietoa Heidentraum ruususta, kun sellaisen ostin Plantagenista eli sitä ainakin on saatavilla. Ihanasti aidon ruusun tuoksuinen, mutta meinaa olla kranttu lajike parvekkeella kasvatettavaksi.

    VastaaPoista